ProRail doet er alles aan om het aantal zelfmoorden op het spoor zo goed mogelijk te voorkomen. Hier gebruiken ze verschillende maatregelen voor. Er zijn over het grootste deel van het spoor hekken geplaatst om het moeilijker te maken om bij het spoor te komen. Naast het suïcideprogramma, heeft ProRail ook een hekwerkenprogramma dat ermee bezig is om over het hele spoornetwerk hekken te plaatsen.

Naast deze hekken staan witte borden met in het zwart 'ik luister', met een verwijzing naar 113 zelfmoordpreventie. Hier staan een redelijk aantal van naast het spoor, maar dit aantal wordt uitgebreid. ProRail krijgt ook van 113 zelfmoordpreventie te horen dat er veel mensen zijn die contact met ze opnemen, en deze verwijzen naar de witte borden naast het spoor, dus het heeft in ieder geval een positief effect om het aantal pogingen tot zelfdoding te verminderen.

Een ander belangrijke maatregel van ProRail om het aantal zelfdodingen op het spoor te verminderen zijn anti-loopmatten. Deze matten maken het bijna onmogelijk om op het spoor te komen. Het zijn meestal rubberen piramides dicht op elkaar. Ze staan tussen de hekken en het spoor, dus het is erg lastig om in de buurt van een trein te komen. Op plaatsen waar ProRail deze maatregel heeft gebruikt hebben ze een reductie van rond de 40% gezien. Dit is nog geen 100%, maar wel een belangrijke afname. Omdat de meeste incidenten plaatsvinden bij de vrije baan, en niet op het station, worden deze maatregelen vooral daar toegepast.      

ProRail heeft naast hekken, anti-loopmatten en witte borden met een verwijzing naar het 113 nummer, ook bijna overal camera's staan. Deze camera's zijn er natuurlijk om toezicht te houden, maar ook om iemand tegen te houden wanneer diegene verdacht wordt van een poging tot zelfdoding. De incidentenbestrijding van ProRail krijgt dan een berichtje met de locatie van de verdachte, en zij gaan er naar toe om diegene tegen te houden.

Wanneer wordt er iemand nou verdacht van poging op zelfdoding? ProRail heeft 4000 spoorpersoneel opgeleid. Hier vallen zowel rijdend personeel als stationspersoneel als de BOA's (Buitengewoon Opsporingsambtenaren) in. Deze opgeleide personeelsleden kunnen verdachtengedrag herkennen. Zij kunnen op de juiste manier contact maken met de suïcidale persoon en vervolgens overdragen aan een partij die er zorg aan kan verlenen.